W ramach przypomnienie z części dotyczącej procesu kształcenia, metody kształcenia to sposoby przekazywania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w ramach konkretnych zajęć, w szczególności narzędzia dydaktyczne wykorzystywane przez nauczycieli akademickich lub inne osoby prowadzące zajęcia, infrastruktura dydaktyczna, specjalistyczne programy komputerowe. W ramach danej formy kształcenia oraz przedmiotów mogą funkcjonować różne metody kształcenia. Sposoby przekazywania wiedzy pełnią istotną rolę w cały systemie szkolnictwie wyższego. To od nich bowiem zależy, czy studenci nabędą odpowiednie efekty uczenia się i tym samym opanują treści programowe przewidziane dla danych zajęć, grup zajęć, a finalnie całych studiów. Zadaniem osób prowadzonych zajęcia jest dokonanie odpowiedniego doboru metod pod konkretne treści programowe i związane z nimi efekty uczenia się, aby jak najskuteczniej zaangażowani studentów w proces kształcenia oraz uczenia się i tym samym pozwolić im zrozumieć, zapamiętać i stworzyć możliwość do stosowania w przyszłości przekazanych wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.