Formy zajęć

Formy zajęć, czy też inaczej formy kształcenia to sposoby organizacji poszczególnych zajęć́, w szczególności ze względu na ich liczebność, specyfikę oraz charakter (teoretyczny, praktyczny, hybrydowy). Nie istnieje żaden ustawowy katalog rodzajów form zajęć. Każda uczelnia dostosowuje je i określa w zależności od swoich potrzeb. Najczęściej wyróżnia się następujące formy kształcenia:
* wykłady – forma podawcza oparta na rozbudowanych wypowiedziach prowadzącego, połączona często z prezentacją, przeznaczona dla większej grupy studentów oraz otwarta, o ile statut nie stanowi inaczej;
* ćwiczenia – forma praktyczna, często będą uzupełnieniem wykładu, polegająca na wykonywaniu przez studenta lub grupę studentów określonych czynności mających na celu utrwalenie wiedzy i nabycie umiejętności poprzez samodzielną pracę, zakładająca dużą interakcję z prowadzącym;
* konwersatoria – forma problemowa opierająca się przede wszystkim na aktywnej dyskusji prowadzącego ze studentami oraz między samymi studentami na ustalony temat; laboratoria – forma praktyczna i specyficzny typ zajęć umożliwiający studentom przeprowadzanie eksperymentów lub badań najczęściej przy wykorzystaniu specjalistycznej aparatury;
* lektoraty – forma praktyczna najczęściej zarezerwowana dla kształcenia w zakresie języków obcych; warsztaty – firma praktyczna oparta na kształceniu umiejętności praktycznych z większym uwzględnieniem symulowania warunków pracy, itp.;
* seminaria i proseminaria – forma podawczo-praktyczna prowadzona najczęściej w bardzo małych grupach, przygotowująca do samodzielnej pracy badawczej lub co najmniej opracowania prawidłowej metodologicznie i merytorycznie pracy dyplomowej, zazwyczaj umiejscowiona w planie studiów w ostatnich semestrach studiów,a ich zwieńczeniem jest stworzenie pracy dyplomowej;
* praktyki – specyficzna forma dydaktyczna oparta przede wszystkim na wykonywaniu obowiązków zawodowych w warunkach rzeczywistych, poza siedzibą uczelni, najczęściej formie zorganizowanej w podmiocie otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni, jej celem jest rozwinięcie i utrwalenie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabywanych w ramach kształcenia w pozostałych formach.
Poszczególne przedmioty mogą składać się z kilku form kształcenia.

Zobacz więcej w kategorii proces kształcenia

Proces dyplomowania

Proces dyplomowania

Dowiedź się więcej
Rola metod kształcenie w systemie jakości kształcenia

Rola metod kształcenie w systemie jakości kształcenia

Dowiedź się więcej
Godziny kontaktowe

Godziny kontaktowe

Dowiedź się więcej
Students centered learning

Students centered learning

Dowiedź się więcej
Service learning

Service learning

Dowiedź się więcej
 Przedmioty obowiązkowe

Przedmioty obowiązkowe

Dowiedź się więcej