Formy zajęć, czy też inaczej formy kształcenia to sposoby organizacji poszczególnych zajęć́, w szczególności ze względu na ich liczebność, specyfikę oraz charakter (teoretyczny, praktyczny, hybrydowy). Nie istnieje żaden ustawowy katalog rodzajów form zajęć. Każda uczelnia dostosowuje je i określa w zależności od swoich potrzeb. Najczęściej wyróżnia się następujące formy kształcenia:
* wykłady – forma podawcza oparta na rozbudowanych wypowiedziach prowadzącego, połączona często z prezentacją, przeznaczona dla większej grupy studentów oraz otwarta, o ile statut nie stanowi inaczej;
* ćwiczenia – forma praktyczna, często będą uzupełnieniem wykładu, polegająca na wykonywaniu przez studenta lub grupę studentów określonych czynności mających na celu utrwalenie wiedzy i nabycie umiejętności poprzez samodzielną pracę, zakładająca dużą interakcję z prowadzącym;
* konwersatoria – forma problemowa opierająca się przede wszystkim na aktywnej dyskusji prowadzącego ze studentami oraz między samymi studentami na ustalony temat; laboratoria – forma praktyczna i specyficzny typ zajęć umożliwiający studentom przeprowadzanie eksperymentów lub badań najczęściej przy wykorzystaniu specjalistycznej aparatury;
* lektoraty – forma praktyczna najczęściej zarezerwowana dla kształcenia w zakresie języków obcych; warsztaty – firma praktyczna oparta na kształceniu umiejętności praktycznych z większym uwzględnieniem symulowania warunków pracy, itp.;
* seminaria i proseminaria – forma podawczo-praktyczna prowadzona najczęściej w bardzo małych grupach, przygotowująca do samodzielnej pracy badawczej lub co najmniej opracowania prawidłowej metodologicznie i merytorycznie pracy dyplomowej, zazwyczaj umiejscowiona w planie studiów w ostatnich semestrach studiów,a ich zwieńczeniem jest stworzenie pracy dyplomowej;
* praktyki – specyficzna forma dydaktyczna oparta przede wszystkim na wykonywaniu obowiązków zawodowych w warunkach rzeczywistych, poza siedzibą uczelni, najczęściej formie zorganizowanej w podmiocie otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni, jej celem jest rozwinięcie i utrwalenie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabywanych w ramach kształcenia w pozostałych formach.
Poszczególne przedmioty mogą składać się z kilku form kształcenia.